woensdag 7 januari 2009

Carousel - Savoy Theatre


Ik hou van de musicals van Rodgers en Hammerstein en hun ‘Carousel’ is mijn favoriet. De versie van het National Theatre die ik begin jaren negentig in Londen en New York zag behoren tot mijn meest dierbare theaterherinneringen ooit en het ik wist van te voren wel dat het lastig zou worden om die te overtreffen. 

Deze ‘Carousel’ onder regie van Lindsay Posner heeft dat sublieme niveau niet, maar het is en blijft een prachtige musical die het verhaal en de muziek absoluut recht doet. Vooral aan het eind van de voorstelling begon bij mij een klein beetje de teleurstelling toe te slaan door de komische elementen die door Dudley in het design zijn toegevoegd. Onnodig en niets toevoegend aan het toch erg dramatische stuk.

Niettemin is deze ‘Carousel’ een absolute aanrader. De cast is werkelijk ijzersterk met de geweldige Alexandra Silber als Julie Jordan. Deze talentvolle jonge vrouw zag ik vers van de opleiding voor het eerst als de tweede gecaste Laura Fairlie in ‘The Woman In White’ en later als Hodel in ‘Fiddler On The Roof’ in hetzelfde Savoy. Wat een prachtige stem, wat een inlevingsvermogen en wat een talent. Ik zat bij ‘If I Loved You’ al vreselijk te huilen. Silber is een ster! 

Lauren Hood die hier haar West End debuut maakt, was een ontwapenende en schattige Carrie Pipperidge en Jeremiah James als Billy Bigelow speelde en zong de sterren van de hemel en zijn ‘Soliloquy’ bezorgde me opnieuw tranen. De grootste naam en publiekstrekker Lesley Garrett zong uiteraard prachtig en haar ‘You’ll Never Walk Alone’ met Julie Jordan was ontroerend intiem. Mooi klein gespeeld en subliem en ingetogen gezongen. 

William Dudley geprezen en verguisd voor zijn videodesign voor ‘The Woman In White’ tekende ook voor deze produktie, wat prachtige plaatjes oplevert in vooral de openingsscene met de carrousel en de tocht van het eiland terug naar de kust. Minder geslaagd vond ik de reis naar de hemel waarbij ik zijn grappig bedoelde ontwerp vond afleiden van het verhaal. 

Maar dat zijn slechts minieme kanttekeningen bij een prachtige produktie met een mooie choreografie van Adam Cooper en een groot en prachtig spelend orkest en waarbij iedere rol tot de laatste plaats in het ensemble uitstekend is bezet. Chapeau! 

‘Carousel’ is en blijft een hoogtepunt in de musicalhistorie met klassiekers als ‘June Is Bustin‘ Out All Over’, ‘If I Loved You’ en ‘You‘ll Never Walk Alone’. Een dramatische voorstelling waar je een heel scala aan emoties beleeft en ik in ieder geval telkens weer tot vele tranen ben geroerd. Deze nieuwe ‘Carousel’ is een solide klassieke produktie en een welkome afwisseling in alle feelgood- en familievoorstellingen. Ik heb genoten!