maandag 7 december 2009

The Snowman - Peacock Theatre


‘The Snowman’ gebaseerd op het boek van Raymond Briggs en met Howard Blake’s bekende ‘Walking In The Air’ is inmiddels een vast onderdeel van de Kerstprogrammering van Sadler’s Wells, Londens danstheater.

Als Londen in december je al niet in Kerstsfeer brengt dan zeker deze sympathieke familievoorstelling wel. ‘The Snowman’ vertelt het verhaal van een jongen die op Kerstavond de door hem gemaakte sneeuwman tot leven ziet komen en met hem allerlei avonturen beleeft. In de eerste akte in het huis van de jongen, in de tweede akte op de Noordpool. Compleet met dansende pinguïns, de ‘angstaanjagende’ Jack Frost en natuurlijk de Kerstman.

Toen ik het theater binnenkwam en een speciaal buggy-park ontdekte vreesde ik het ergste. Veel jonge kids en complete families in de zaal, dus ik voelde me wel een beetje een vreemde eend in de bijt. Maar jong en oud genoot intens, de kinderen luidruchtig op de momenten dat het hoort, maar muisstil in de ontroerende scènes.

Is ‘The Snowman’ een aanrader ? Ja een mooi vormgegeven voorstelling die perfect past in de Londense kerstsferen. Een sympathieke bij vlagen ontroerende show. Erg leuk om een keer gezien te hebben, al moet ik toegeven dat als er meer matinees op de maandag waren, ik waarschijnlijk voor iets anders gekozen zou hebben.

En terwijl de sneeuwvlokken uit de finale en het slotapplaus nog nauwelijks zijn verdwenen, stap je het heerlijke Londen weer in waar net op dat moment de regen met bakken uit de lucht komt vallen. Paraplu op en onderweg naar de eerste musical van mijn reis.

© foto John Ross