donderdag 5 juni 2014

Miss Saigon - Prince Edward Theatre


En voor je het weet staat  de laatste van de reeks van twaalf voorstellingen alweer op het programma. De revival productie van de legendarische musical 'Miss Saigon' van  Claude-Michel Schönberg met teksten van Alain Boublil and Richard Maltby. 

De opvolger uit 1989 van hun 'Les Misérables' is een voorstelling die sterk is geworteld in de jaren tachtig en het begrip dramamusical alle eer aandoet. Voor veel lichte momenten is bijna geen ruimte in het tragische verhaal over Kim en haar GI Chris tegen de achtergrond van de Vietnam oorlog in 1975 en die in grote lijnen gebaseerd is op Puccini’s opera 'Madama Butterfly'.

De originele versie van 'Miss Saigon' stond ruim 10 jaar op West End in Theatre Royal Drury Lane en speelde op 30 oktober 1999 de laatste voorstelling na 4.264 opvoeringen. Deze versie onder regie van Nicholas Hytner vormde de blauwdruk voor de latere producties en het succes werd in vele landen wereldwijd herhaald in onder andere New York, Toronto, Stuttgart en Scheveningen.

De nieuwe versie zoals die nu in het Prince Edward Theatre staat vind de oorsprong al in een Amerikaanse tour uit 2002 waarbij John Napier’s originele design terzijde werd geschoven en Adrian Vaux werd aangetrokken om een nieuw en meer praktisch ontwerp te maken dat het eenvoudiger zou maken om met 'Miss Saigon' te kunnen touren. Vaux was opnieuw betrokken bij de Britse tour uit 2004 dit keer in samenwerking met Tottie Driver en regisseur Laurence Connor die ook tekent voor de regie van deze nieuwe Londense versie. De versie uit 2004 was in aangepaste versies onder andere te zien in Brazilië, Australië, Korea, Japan en Nederland.

Als Adrian Vaux in de herfst van 2012 komt te overlijden wordt zijn designconcept voor de nieuwe versie opnieuw bekeken door Tottie Driver in samenwerking met Matt Kinley die onder andere betrokken was bij Mackintosh’s nieuwe producties van 'Les Misérables' en 'Mary Poppins'.

De creatives voor de nieuwe versie zijn een mix waarbij de originele kostuums van Andreane Neofitou en de staging en choreografie van Bob Avian overeind zijn gebleven en geperfectioneerd. Naast de originele teksten van Boublil en Maltby is de jonge Amerikaanse tekstschrijver Michael Mahler aangetrokken om sommige teksten aan te passen.

Vijfentwintig jaar na dato blijkt 'Miss Saigon' nog steeds populair, op de eerste dag van de voorverkoop werden box-office records gebroken en ook de lange rij voor day seats is daarvan getuige. Gelukkig heb ik mijn kaart van tevoren geboekt en met een spannend gevoel ga ik op weg naar het theater. Helaas blijkt bij binnenkomst dat niet Eva Noblezada maar haar alternate Tanya Manalang die avond opgaat als Kim, maar de rest van de cast is wel origineel. 


Kosten noch moeite zijn gespaard en de eerste aanblik op het decor als ik de zaal binnenstap is overweldigend omdat de volle breedte en hoogte van het toneel van het Prince Edward worden gebruikt. Qua productionele waarde is op de nieuwe 'Miss Saigon' dan ook niets aan te merken. De sets zijn groots indrukwekkend en realistisch en vooral de nieuwe belichting van Bruno Poet is fenomenaal goed. Hij is erin geslaagd om de scènes een bedompt bijna verstikkend gevoel te geven die dan in sommige nummers zoals bijvoorbeeld 'The Morning Of The Dragon' en 'The American Dream' compleet wordt opengebroken en kristalhelder bijna surreëel worden weergegeven.

Voor Londen zijn er significante aanpassingen gedaan in 'The American Dream' nu met een enorme kop van het Vrijheidsbeeld en 'Kim's Nightmare' waarbij de echte helikopter in combinatie met projecties weer terug is, een scène die met applaus wordt begroet. 

Genieten is het ook van een prachtig spelend orkest in de muzikale arrangementen van William David Brohn en van het briljante geluidsontwerp van Mick Potter. Na al die jaren blijft ook de score van Schönberg fier overeind waarbij de muzikale hoogtepunten elkaar moeiteloos opvolgen. Er zijn eigenlijk geen zwakke momenten in de muziek al blijft het wel erg jammer dat de nieuwe song voor Ellen 'Maybe' is ingewisseld ten faveure van 'Her Or Me'/'Now That I’ve Seen Her'. Naar mijn mening is de oude solo voor Ellen een stuk sterker en 'Maybe' zou muzikaal dan ook beter passen in later werk als 'Martin Guerre' of 'The Pirate Queen'.

De cast is fenomenaal goed met Tanya Manalang als stralend middelpunt. De score lijkt haar geen enkele moeite te kosten en ze klinkt in alle facetten van haar stem werkelijk fantastisch en loepzuiver. Haar grote solo 'I’d Give My Life For You' is erg indrukwekkend en ook de duetten met haar Chris Alistair Brammer als bijvoorbeeld  'Sun And Moon' zijn juweeltjes. 

Tamsin Carroll is een prima Ellen maar ik vind haar rol altijd wat aan de oppervlakte blijven. Datzelfde zou je ook kunnen zeggen van de andere hoofdrollen en dan vooral in de driehoek tussen Kim, Chris en Ellen waarbij je vooral Kim gelooft in haar verhaal en in haar queeste om de toekomst van Tam veilig te stellen. De regie van Laurence Connor helpt ook niet echt omdat een aantal cruciale scènes bijna afstandelijk op het toneel worden gezet als bijvoorbeeld 'This Money's Yours' en 'I Still Believe' waarbij de afstand tussen de slaapkamer van Chris en Ellen op het achtertoneel en het publiek echt te groot is.

Kwang-Ho Hong is een ster in zijn thuisland Korea en speelt Thuy op een indrukwekkende dreigende manier en dan is zijn niet altijd perfecte Engels hem zo vergeven. Hugh Maynard als John is goed op dreef als hou ik minder van de gospelachtige manier waarop hij 'Bui Doi' zong. Rachelle Ann Go is echt fantastisch als Gigi in 'The Movie In My Mind' en mag later nog een keer stralen in de Cadillac in 'The American Dream'. De spil in de show is echter The Engineer van Jon Jon Briones die in zijn opgesmukte smerigheid en cynisme kansen probeert te pakken waar hij die ziet.



In vergelijking met de originele versie uit 1989 is de nieuwe 'Miss Saigon' meer confronterend en bij vlagen hard en cynisch en is ook in de teksten een hoop aangepast om ervoor te zorgen dat het stuk ook in deze tijd resoneert.  

Tijden veranderen maar ook in 2014 blijft het gegeven van oorlog en vluchtelingen helaas maar al te actueel. 'Miss Saigon' is een absolute aanrader in een aangrijpend verhaal waarbij ondanks alle tragedie de liefde uiteindelijk overwint al is de prijs die ervoor wordt betaald bijna ondraaglijk hoog.


Deze voorstelling zag ik 's avonds op donderdag 5 juni 2014.

© foto's Michael Le Poer Trench & Matthew Murpy